آنتی فتنه

تقدیم به سلاله‌ی پاک فاطمةالزهرا(س)، امام خامنه‌ای

آنتی فتنه

تقدیم به سلاله‌ی پاک فاطمةالزهرا(س)، امام خامنه‌ای

سلوک سیاسی امیرالمومنین ، در کلام امام خامنه ای


سلوک سیاسی امیرالمومنین (سلام الله علیه) از سلوک معنوی و اخلاقی او جدا نیست ؛ سیاست امیرالمومنین هم، آمیخته ی با معنویت است ، آمیخته ی با اخلاق است ، اصلا منشأ گرفته ی از معنویت علی و اخلاق اوست . سیاست اگر از اخلاق سرچشمه بگیرد، از معنویت سیراب بشود ، برای مردمی که مواجه با آن سیاستند، وسیله ی کمال است ، راه بهشت است ؛ اما اگر سیاست از اخلاق جدا شد، از معنویت جدا شد ، آن وقت سیاست ورزی ، می شود یک وسیله برای کسب قدرت ، به هر قیمت ؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا . این سیاست می شود آفت ؛ برای خود سیاست ورز هم آفت است ، برای مردمی هم که در عرصه ی زندگی آنها این سیاست ورزیده می شود هم آفت است در این سیاست ورزی ، امیرالمومنین یکی از خصوصیاتش این است ؛ از مکر و فریب دور است .


در یک جمله ای از حضرت نقل شده که " لو لا التقی لکنت ادهی العرب" [1] ؛ اگر تقوا دست و پای مرا نمی بست ، از همه آحاد و مکاران عرب، مکر و حیله را بهتر بلد بودم . یک جای دیگر در مقام مقایسه ی معاویه با خودش – چون معاویه به دهاء و مکر در حکومت معروف بود – به حسب آنچه که نقل شده ، فرمود  " و الله ما معاویه بأدهی منّی " [2] ؛ معاویه از من زرنگتر نیست . منتها علی چه کند ؟ وقتی بنای بر رعایت تقوا و رعایت اخلاق دارد ، دست و زبانش بسته است . روش امیرالمومنین این است . تقوا که نبود ، دست و زبان انسان باز است ، می تواند همه چیز بگوید ، خلاف واقع می تواند بگوید ، تهمت می تواند بزند ، دروغ به مردم می تواند بگوید، نقض تعهدات می تواند بکند ، دلبستگی به دشمنان صراط مستقیم می تواند پبدا بکند . وقتی تقوا نبود اینجوری است .


امیرالمومنین می فرماید : من سیاست را با تقوا انتخاب کردم ، با تقوا اختیار کردم ؛ این است که در روش امیرالمومنین ، مکاری و حیله گری و کارهای کثیف و این چیزها وجود ندارد ؛ پاکیزه است.یکی از خطر های جدایی دین از سیاست که عده ای آن را همیشه در دنیای اسلام ترویج می کردند – در کشور ما هم بود، امروز هم متاسفانه ، بعضی نغمه هایی را در جدایی دین از سیاست بلند می کنند – همین است که وقتی سیاست از دین جدا شد ، از اخلاق جدا خواهد شد ، از معنویت جدا خواهد شد . در نظامهای سکولار و بی رابطه با دین ، اخلاق در اغلب نزدیک به همه موارد، از بین رفته است . حالا یک وقت استثنائاً در جایی یک عمل اخلاقی دیده بشود، این ممکن است؛ استثناء است . وقتی دین از سیاست جدا شد ، سیاست می شود غیر اخلاقی ، مبنی بر همه محاسبات مادی و نفع طلبانه . سلوک سیاسی امیرالمومنین بر پایه معنویت است و از سلوک معنوی او جدا نیست . (*)


[1] -کافی، ج 8، ص 22

-[2] نهج البلاغه، خطبه 200

(*) بیانات امام خامنه ای در خطبه های نماز جمعه تهران مورخ 88/6/20

 

اللهم اجعلنا من المتقین

نظرات 5 + ارسال نظر
خودم دوشنبه 28 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:00 ق.ظ

ای کاش بعضی ها برای بدست آوردن پست و مقام دیگران را بی جهت تخریب نکنند . البته به نظر من اگر عده ای مشکلات اخلاقی یا اعتقادی دارند ، باید روشنگری شود

مرکا سه‌شنبه 29 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 01:50 ب.ظ

سلام دلاور خیلی گلی لینگ شدی

سلام چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 10:12 ق.ظ http://CHERAGHEMEHSHEKAN.BLOGFA.COM

خیلی عالی

ایتان چهارشنبه 30 فروردین‌ماه سال 1391 ساعت 02:40 ب.ظ http://www.itan.ir

بسم الله
با سلام، ضمن تسلیت ایام شهادت بی بی دوعالم حضرت صدیقه (س)

موسسه ایتان سال هاست در زمینه سیاستگذاری و تحلیل مسائل در حوزه های تکنولوژی و فناوری، صنعت و اقتصاد و ارائه راهکار های علمی و عملیاتی به مسئولین و مدیران کشور فعالیت میکند. همچنین گفتمان سازی و ایجاد فضای مطالبه ی راهکار های درست با توجه به رهنمود های مقام معظم رهبری و کار کارشناسان ایتان در زمینه های مذکور از جمله اهداف ماست. ضمن دعوت از مدیریت وبلاگ جهت همکاری با سایت ایتان و تبادل مطالب با موضوعات مربوطه خواهشمندیم سایت ما را مشاهده کنید و در صورت امکان لینک سایت را در وبلاگتان قرار دهید.

با تشکر- آجرلو-مدیر سایت ایتان
aminajorloo@yahoo.com
09368880068

آدرس: خیابان انقلاب - نرسیده به میدان فردوسی - کوچه شهید براتی - کوچه تمدن غربی-بن بست اول - پلاک 2
تلفن: 2-66758130
فاکس: 66758133

ناترینگ دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 10:24 ب.ظ http://www.natering.ir

با سلام
مطلب شما در وبلاگستان سایت ناترینگ قرار گرفته است.
شما میتوانید سایت ما را لینک کنید
موفق باشید
باتشکر مدیریت سایت
www.natering.ir

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد